Sawadee en Mabuhay - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Michelle Wijnen - WaarBenJij.nu Sawadee en Mabuhay - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Michelle Wijnen - WaarBenJij.nu

Sawadee en Mabuhay

Door: Michelle Wijnen

Blijf op de hoogte en volg Michelle

13 Mei 2014 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Magandang Umaga (goedemorgen :)),

Een eerste berichtje vanuit de Filipijnen :) Vanuit de mooie paradijsjes van hier een update over onze eerste vakantiedagen, maar eerst nog even een kort stukje over mijn laatste week in Thailand. Eigenlijk waren maar laatste dagen in het weeshuis en het afscheid vrij rustig! Ik heb nog eventjes volop mogen knuffelen met alle kindjes en vooral mijn favorietje enkele keren mee naar buiten genomen om lekker buiten te spelen samen. In mijn laatste week zijn vrij veel kindjes weg gegaan uit het weeshuis en naar een ander tehuis gegaan omdat daar meer plek was. Vooral op mijn laatste dag was dat merkbaar en zijn 's ochtends 7 kindjes vertrokken en hadden we met de 3 kindjes die eerder vertrokken waren nog maar 20 kindjes over! Een oase van rust en weinig gehuil, haha ;)

De laatste donderdag ben ik tijdens de pauze met John mee naar het ziekenhuis gegaan. Dit was onwijs indrukwekkend... Een van de kleine meisjes die ik ook in het weeshuis veel vast heb gehad, lag daar aan allerlei slangetjes en apparatuur en leek zo ontzettend hopeloos. John is de enige die haar een half uurtje/uurtje per dag komt opzoeken, verder heeft ze niemand :( Ze was gelukkig aan de beterende hand volgens de kinderarts maar wij vonden haar er niet goed uitzien. Er hing een fotootje boven haar bed waar ik haar vast heb, het was echt een mooi meisje maar haar haartjes zijn afgeschoren zodat de slangetjes beter blijven plakken en ze had overal uitslag van de medicijnen... Beeld was zo indrukwekkend dat ik daarna nog maar even een stukje ben gaan lopen!

Mijn laatste dag was uiteindelijk wel heel leuk! Ik had taart en cake voor iedereen en ben later nog mango met sticky rice gaan halen, een super lekker toetje wat erg goed ontvangen werd :) De nannies begrepen heel goed dat het mijn laatste dag was dus mijn vriendje mocht zelfs iets langer opblijven en hoefde in tegenstelling tot de andere dagen niet meteen na het eten zijn bed in :D Die kinderen hebben na het eten vaak nog onwijs veel energie en zitten of staan rechtop in bed om zich heen te kijken, ergens best sneu dat ze niet nog wat mogen spelen buiten de bedjes dan. Verder mocht ik extra lang blijven omdat Prachit me om 5uur op zou komen halen, ben ik met Prachit gaan lunchen tussen de middag en heb ik nog een schattig cadeautje gekregen. De nannies hebben gevraagd of ik nog een keertje terug wou komen omdat ze het leuk vonden dat ik er was, dus ik ga maar eens heel hard sparen :)

Zaterdag was dan het moment om mijn spullen in te pakken, mijn tweede thuis te verlaten en richting de Filipijnen te gaan waar ik Bram weer zou zien :D Na een prima reis hebben we elkaar heel goed kunnen vinden op het vliegveld en zijn we in de taxi naar het H2O hotel gegaan. Ons super toffe hotel met eigen aquarium :D De kamer was nog toffer dan op de foto's op het internet! Klein minpuntje... Om 6uur gingen de lampen van het aquarium aan en was ook de kamer lekker verlicht, haha ;) Zondag zijn we Manilla ingelopen om de enkele hotspots die daar waren te bezoeken. We wisten al dat Manilla niet zo heel speciaal zou zijn, en dat klopte ook. Langs enkele dingen zijn we gewoon voorbijgelopen en is het ons niet opgevallen dat het iets uit de boekjes was :P We hadden (gelukkig) ook maar 1 dag in Manilla dus zijn maandag met de bus/boot naar Mindoro gereisd. We zaten daar op een prachtig resort maar dat voelde wel als een onbewoond eiland... Er waren geen restaurantjes te bekennen, we konden geen kant op behalve richting de zee, hadden geen WiFi en zaten dus enkele dagen daar 'vast'. Om de eerste dagen bij te komen van het werkende leventje in Nederland (en het harde werken in Thailand ;)) was het helemaal top, maar na enkele dagen wordt de menukaart toch wel een beetje saai (zeker als er geen kip/varken is, en je 3/4 niet meer kan bestellen...hihi) en waren we wel klaar met stilzitten ;) We zijn nog 1x even gaan snorkelen en op vrijdag terug gereisd naar Manilla om zaterdagochtend door te kunnen vliegen naar Puerto Princesa.

We zijn hier nu enkele dagen en hebben zondag een excursie met vuurvliegjes gedaan! Een erg leuke tripje waarbij we eerst in een floating restaurant hebben gegeten en daarna in het pikkedonker over een rivier zijn gaan varen op zoek naar onze vuurvliegjes. Al snel zagen we enkele bomen die verlicht leken te zijn met knipperende kerstlampjes! Deze beestjes communiceren met elkaar door licht te geven en aangezien wij met een rode lamp schenen (wat voor hun als gevaar leek) hadden we al snel een hoop 'lampjes' :) Gister zijn we gaan beach hoppen, en hebben we met een gids gesnorkeld. We hebben super mooie vissen gezien, gekleurd koraal gevonden en de vissen uit onze hand laten eten :) Het is bizar hoe dicht de vissen bij je komen en je soms echt tussen scholen kan zwemmen maar ze je (gelukkig!!!) niet aanraken :) We hebben overigens ook zeesterren en finding nemo gezien :D We hadden jullie graag foto's van onze onderwatercamera willen laten zien, maar die heb ik 2 seconde in het water laten glippen zonder hoesje... Oeps! En dat tijdens een test sessie in het zwembad op onze 3e vakantiedag :( Geen hoesjes meer opmaken op het randje van het zwembad dus! We hebben hem nu voor reparatie hier weggebracht, fingers crossed dat hij gemaakt kan worden... Wordt vervolgd ;)

Morgen trekken we door richting El Nido en hebben we een busrit van 6uur voor de boeg. Als alle verhalen kloppen ligt daar het paradijs op ons te wachten! De natuur moet daar onwijs mooi zijn en we hebben sowieso een kayaktocht door lagunes op het programma. Daar over meer de volgende keer ;)

Tot snel weer! Liefs, Bram en Michelle

  • 13 Mei 2014 - 08:57

    Mariella:

    Ook weer leuk om het verhaal uit de Filipijnen te lezen ondanks dat ik al op de hoogte was door face time. Lekker genieten en moeten maar samen sparen voor een nieuw bezoek aan Thailand want dat is echt bijzonder . Liefs uit het regenachtige Nederland .
    Mams

  • 13 Mei 2014 - 21:23

    Ria En Bart Lintsen:

    Hallo Michelle en Bram,

    Mooi dat jullie nu lekker samen zijn en idd die hotelkamer zag er absoluut te gek uit.
    Maar Michelle wel sneu als je dat allemaal leest hoe het er naar toe gaat in het weeshuis. De kindjes moeten gewoon naar bed, verder geen tijd en aandacht voor ze. Zoiets raakt je wel!
    Mooi dat jij de kindjes een tijdje wat meer vrolijkheid hebt kunnen bieden. Chapeau!

    Maar nu kunnen jullie lekker samen verder, geniet van al het mooie wat jullie gaan zien, maar vooral van elkaar.

    Liefs B&R

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Puerto Princesa City

Op naar Thailand

Lieve allemaal,

mijn reis staat bijna op het punt om te beginnen! Om jullie allemaal op de hoogte te houden van mijn avonturen in Thailand en de Filipijnen heb ik deze blog aangemaakt :)

Zaterdag 8 maart vlieg ik via Bangkok naar Chiang Mai waar ik voor 8 weken vrijwilligerswerk in een weeshuis zal gaan doen. Het weeshuis waar ik zal gaan werken ligt een 15 km ten noorden van Chiang Mai en telt ruim 600 kinderen van 0 tot 22 jaar. Van 0 tot 6 jaar zijn het jongetjes en meisjes, en van 7 tot 22 jaar zijn het enkel meisjes in dit weeshuis. Het zijn kinderen die geen ouders meer hebben of kinderen die afgestoten zijn door de familie omdat er niet voor hen gezorgd kan worden (http://www.baanviengping.go.th/en/about.html).

Volgens de verstrekte informatie hebben de kinderen in dit weeshuis voldoende kleding, voedsel en speelgoed. Het enige wat zij missen is liefde, dat wat de vrijwilligers komen geven! Ik zal dus veelal leuke dingen met de kinderen gaan doen, met ze gaan knuffelen en ze vooral veel aandacht geven. Daarnaast zal ik onder andere helpen met schoonmaken, de oudere kinderen helpen met hun engels en ga zo maar door. Ik zal aanstaande zondag als ik aan kom in Chiang Mai opgehaald worden door een lokale coördinator van WLS International (de organisatie waar ik dit bij geregeld heb) en naar het hotel worden gebracht waar ik dan voor 8 weken zal verblijven. Maandag ochtend zal zij mij dan de weg naar het weeshuis laten zien. Van maandag tot en met vrijdag zal ik met het openbaar vervoer iedere dag naar het weeshuis afreizen en in de weekenden zal ik Thailand/Chiang Mai verder kunnen ontdekken :)

Na dit avontuur reis ik door naar de Filipijnen waar ik samen met Bram nog 4 weken rond zal reizen! Ook voor deze periode staan onwijs leuke dingen op het programma, die ik met jullie zal delen.

Ik heb heel veel zin in mijn avontuur en ben erg benieuwd hoe het mij gaat bevallen aan de andere kant van de wereld! Ik houd jullie sowieso op de hoogte door van tijd tot tijd een nieuw verhaal en enkele foto's te plaatsen :)

Liefs, Michelle

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2014

Salamat Po!

13 Mei 2014

Sawadee en Mabuhay

28 April 2014

Laatste keer... Sawadee Ka

16 April 2014

Happy Songkran :)

09 April 2014

Het circus :)
Michelle

Actief sinds 04 Maart 2014
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 15465

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 02 Juni 2014

Op naar Thailand

Landen bezocht: